December 15, 2010

jam 9 malam

dari awal pagi lagi aku cuba menulis. ada beberapa perkara yang terlintas di kepala. tapi bila diterjemah pada taipan (bukan tulisan), dia jadi tergantung. tak dapat habiskan. adeh.

aku sekarang di perak. nite jam di port dickson aku tolak, sebab masa ada seminggu saja untuk aku luangkan masa di rumah. dalam seminggu itu la aku mahu rehatkan urat-urat saraf dan fikiran aku. seminggu yang berharga ni pulak, akan dibahagikan dengan perkara2 lain. contohnya memancing, jumpa kawan2. bila berada di dalam persekitaran yang tipikal begini. aku rasa selamat. lebih selamat.

sejak akhir2 ni, di facebook atau blog sendiri, aku selalu jumpa orang baru, yang sebenarnya orang lama. haha. macam keling? okey maksud aku, orang2 yang pernah aku kenal masa dulu2 muncul balik. ada yang kenal masa zaman sekolah rendah, ada yang kenal kawan atas kawan. paling tak tahan, ada yang kenal masa form 2, masa kem PRS negeri. semua tu muncul balik dalam hidup aku sekarang. bila cerita2 hidup masing2, macam2 keluar. dari seorang yang bijak di sekolah, terpaksa mula balik dari bawah akibat rosak bercampur kawan. aduh, macam2 kisah hidup manusia.


makin besar, ssesuatu perkara yang senang pun boleh jadi susah kan? makin besar, makin banyak akal fikiran dan makin banyak jawabnya. contohnya, apabila ditanya, jadi baik atau jahat lagi senang? dengan logik akal sepantas cahaya, mesti majoriti akan kata jadi baik lagi senang. betul tak? tapi lepas itu, satu2 pulak kita perincikan. baik. baik tu macam mana? baik sebab selalu pergi masjid? baik sebab taat pada ibu bapa? kalau jahat pulak, jahat macam mana? bunuh orang? rogol orang?

setiap orang ada perspektif yang berbeza terhadap sesuatu. perbezaan pemikiran ini lah yang sebenarnya bagus. bagus untuk kita membanding beza pendapat dan berusaha mencapai kata sepakat.

aku tulis tak ada kaintan langsung dengan unsur politik okey? jangan cuba kau kaitkan.

3 comments:

ahmad syafiq al-gonzalez said...

aku ade buat group sesudeyh kat fb. ko ade rasenyer

mr kay said...

apesal aku tak jumpa weyh?

Mr.Clive said...

masa kita tgh berak,idea melimpah.
tapi bila tangan dah kat keyboard,tros jam...zzz