August 18, 2011

mesin masa doraemon

soalan: kalau diberi peluang untuk balik ke 10 tahun yang lepas dan jumpa dengan diri kau 10 tahun lalu, apa kau nak cakap kat dia?



aku tau ini random question dari formspring yang diterjemahkan, tapi aku jawab jugak. aku jawab dekat sini, sebab nak jawab panjang.

10 tahun lepas, maknanya masa tu darjah 5. zaman darjah 5 aku seronok. tak banyak yang aku nak ubah. antara benda yang aku nak pesan pada diri aku yang darjah 5 tu:

1. pegi cuba makan durian! aku agak kerugian beberapa tahun sebab mula makan durian time form 2. rugi weh tak makan awal2. haha.

2. nasihat pasal akademik. upsr, pmr aku tak kisah, tapi spm, agak la. serius aku bangga dengan pencapaian aku, tapi cuma aku rasa aku boleh dapat lagi bagus kalau aku bagi extra effort. dan paling buat terasa bila almost semua schoolmates aku perform dan boleh further study kat oversea.

actually aku teringin nak ke australia. haha.

3. akhlak aku. taknak detail, tapi aku nak diri aku yang dulu jadi lebih baik dari sebelumnya.

tapi kan, kalau diri aku yang darjah 5 tu dengar nasihat aku dan ikut nasihat aku, diri aku yang sekarang ni tak la wujud dah la kan? tak masuk matrik, tak masuk unisza, tak main dengan lembu kambing (course aku skrg), tak jumpa dia. so tak best la kan?

overall, sebenarnya aku tak nak diri aku yang darjah 5 tu ubah apa-apa. aku enjoy hidup aku yang sekarang ni. tak ada sesalan sebab macam ada sorang kawan cakap, tuhan tu adil. apa yang kawan kita dapat sekarang, kita akan dapat juga nanti, tuhan akan bagi. cuma mungkin ganjaran dari bentuk atau aspek yang berbeza.

tapi aku betul rasa rugi tak makan durian awal-awal. haha

3 comments:

fizah said...

abg aku akn rugi spnjg hdup la sbb x penah mkn durian n xnak cuba pun..hahaha

mr kay said...

fizah: rugi tak cuba. cuba dulu baru tau rasa dia. haha

Siti Aziz said...

hahahaha...itu memang rugi...keh3