August 9, 2011

jangan terlalu jadi diri sendiri

ramai juga yang cakap, pentingnya menjadi diri sendiri. tak kurang juga, aku. dulu aku percaya, semua kita di dunia ini tak sempurna. ada cacat cela di sana sini. tapi sekarang aku rasa aku silap.


aku teringat satu ketika bila ternampak awek melayu tak bertudung dekat universiti aku. masa tu dekat kafe, tengok bola (match man utd of course). kawan aku kat sebelah dah bising2, kutuk awek tu. oh, sebelum aku pergi lagi jauh, di UniSZA, awek melayu beragama Islam wajib pakai tudung. so, memang agak pelik la bila nampak awek ni selamber je tak bertudung.

pada aku, maybe awek itu sendiri mahu jadi diri sendiri. maybe dia di luar kampus, di rumah mungkin memang life dia tak bertudung, so dia nak jadi diri sendiri. mungkin. atau mungkin itu bukan rambut dia. dia pakai rambut palsu (andaian apakah ini?) well,aku malas nak bersifat judgemental. biar lah.

tapi bila fikir balik, kita kalau masuk kandang kambing, kena belajar la buat bunyi kambing. kalau masuk kampung orang asli, belajar bahasa orang asli. kan?

mungkin statement yang tepat adalah kita tak boleh terlalu jadi diri sendiri. jual-ikan pun lagi tak boleh. perlu tengok tempat dan masa. hidup dalam komuniti, dikelilingi kawan-kawan, tak boleh terlalu self-centered. kena ada tolak ansur dan budi bicara. give and take. tak boleh ikut apa yang kau kata je.

kalau nak tahu kelemahan diri, jangan tanya pada kawan. tanya pada musuh.

8 comments:

APAN said...

agak setuju gak ngan pendapat ko ni...aku dulu pun ada penah wat entri mcm ni.pe la bagus sngat statement jadi di sendiri tu.tu statement artis selalu pakai.haha...

sarina said...

betul kata kau tu...dah diwajibkan pakai tdung bukan main ikut hati la.belum terbuka la, belum sedia la...tapi solat dan berpuasa...macam mana tuh...nak kata aku baik sgt xla jugak..tapi aku ada cuba untuk elakkan buat benda yang tak baik...kalau tak nak pakai tdg jgn berpuasa, jgn solat sekali..itu pendapat aku je...selamat berpuasa..=)

mr kay said...

APAN: haha, statement artis ke?

mr kay said...

cena_qistina:

memang satu kewajiban tutup aurat, tapi pada diorang yang tak dididik untuk tutup aurat dari kecik, and tibe2 kena tutup aurat, maybe ada problem sket kot..

taknak jadi judgmental.

APAN said...

xde la artis sngat...cuma mereka tu semua pun pengguna tegar ayat tu kot...

**Norul**Najmiah** said...

ada betul jgk..tp yg oenting tepuk dada tanya iman..(^^)..if kte g negara asing yg semua tak pakai tudung, nampak pelik la klu kite pkai tdg???xkan kite nk kne bke tdg plak kn???so..yg penting skrg adalah i'tiqad kita..pergi mn2 pun..tu dulu yg kena jg..slagi pegangan kita btul..insyaALLAH..teguran buat diri yg lemah jua..(^^)

mr kay said...

kak naj: bukan itu point saya.

yes i'ttiqad itu penting. isu bertudung itu satu contoh je.

maksud saya, kadang2 tak semua perangai atau perbuatan yang menjadi kebiasaan kita boleh dibuat di mana2 kita nak.

^_^

Anonymous said...

betul2..jnagan nak ikut kepala sendiri jep..hehe
kisah disebalik rusuhan london?