November 20, 2016

ayam daging guna hormon ke


sebelum harvest

soalan biasa yang aku terima berkaitan ayam daging ni:

1. ayam kat tempat ko kerja tu ada cucuk2 hormon ke?
J: satu reban, ada dalam DUA PULUH LIMA RIBU ayam. satu ladang, ada 10-15 biji reban. sapa yang mampu nak cucuk sekor2 tu?? haha. ok2. camni. ayam ni, dari hatchery (penetasan) dah siap2 vaksin dah, bergantung pada SOP syarikat masing2 la vaksin apa sebab ada banyak jenis. itu je masanya yang ayam tu kena cucuk, tu pun pakai mesin. time besar, bergantung pada situasi (SOP syarikat) ayam akan diberi vaksin lagi, selalunya hari ke 7, 10 atau 14. tapi dah tak cucuk dah. sama ada melalui air minuman, ataupun mist spray.

2. antibiotik ayam tu, tak bahaya ke pada orang?
J: memang ada antibiotik yang diberi pada ayam, selalunya melalui air minuman la. sebab kaedah treatment ni, based on one whole flock. ada clinical sign je, terus treat satu reban. tapi, ada satu peraturan yang penternak kena follow, dipanggil withdrawal period. maksudnya, tempoh sesuatu ubat tu ada berada di dalam badan ayam. contoh, ferfonicol ni withdrawal period dia 3-10 hari (depend pada percentage, roughly) so kalau ayam ni diberi makan ubat ni umur 10 hari, ubat tu akan keluar sepenuhnya pada badan dia selepas umur 13-20 hari. sebab tu secara kasarnya, penternak akan stop semua jenis antibiotik pada umur 25 hari. sebab dalam kira2 dalam umur 30 hari, dah start tangkap dah.

ada soalan pasal ternakan ayam daging? leh tanya terus. kalau nak bincang projek serius, tu tepi tu ada fb. leh pm kat situ.. hehe..

2 comments:

Mrs. A said...

Whats!? Satu reban ada dalam 25k ayam banyaknya....

Nadhie Wueen said...

Kekdang naik takut nak beli nak makan ayam. huhue