December 2, 2016

audit

Disember adalah waktu di mana aku review balik apa yang aku dah achieve untuk tahun ni, dan jugak kena self-reasoning untuk perkara-perkara yang aku tak achieve target aku. kira macam internal audit la; macam company aku, tiap-tiap hujung tahun, akan ada macam-macam audit untuk rectify part yang kurang, dan company kena plan macam mana nak improve kan satu-satu department.

audit ni, sama maksud dengan muhasabah diri. kadang-kadang, kita ni buat je apa kita nak buat, maybe masa kita nak buat tu, kita buat decision tak fikir secara menyeluruh. every year, sorang kawan aku akan tanya, ko kawan dengan smoker, ko akan dengar macam2 statement yang diorang keluarkan untuk 'menghalalkan' rokok tu. same case dengan benda-benda lain.

untuk 2016, banyak perkara yang aku gagal achieve. boleh kata aku gagal la tahun ni. tapi ramai yang tak paham. lulus atau gagal dalam sesuatu, tak penting. action selepas tu that matters. sebab tu company-company besar ni ada audit. apa decision yang nak diambil lepas tahu satu2 audit tu lulus atau gagal, itu yang penting.

signboard ladang ni pun parts of audit tau.. haha
moving forward, my 2017 plans are not all about me anymore. my career path, my financial status, my dreams (looking forward 2017 to AT LEAST 30% progress), semua ni kena kira dengan isteri. plus dengan long-distance relationships, weekend husband-wife ni.. adoi susah beb!

2016 dah nak habis. past is past, nothing we can do about it. what really can we do; look back the past, learn from it, and improve for future.


1 comment:

cikkyra90.blogspot.com said...

Jom audit diri! Samalah kita. Ada benda tak tercapai lagi ni, 😅 hope thn dpn tercapai. InsyaAllah