March 5, 2011

hipokrit

kadang-kadang, terasa juga saya ini juga hipokrit. walaupun ada alasan tersendiri, tapi terpaksa iyakan juga. iya, saya juga hipokrit. setahu saya, hipokrit itu sama maksudnya atau hampir sama dengan munafik, tapi janganlah panggil saya munafik. teruk bunyinya.

orang selalu kata, kita harus jadi diri sendiri. tapi saya tak. saya akan jadi diri sendiri jika saya rasa sesuai dengan tempat dan masanya.

ceritanya begini. ada beberapa manusia yang saya tak berapa gemar ini, mereka lepak-lepak dan berbual-bual dengan saya. ada sebab tersendiri saya tak gemarkan mereka, dan kebiasaanya mereka ini kena kutuk saja dengan saya. tapi takkan depan-depan nak kata begitu kan? jadi saya terpaksa berpura-pura berada di dalam dunia mereka. bergosip, bertepuk tampar, gelak-gelak, saya layan saja.

sama juga ceritanya dengan mereka yang kutuk-kutuk saya di belakang. nak buat macam mana, kuasa Tuhan itu maha hebat. sampai jugak cerita mereka kutuk-kutuk saya tu ke pendengaran saya. kalau boleh saya tak nak tahu. biarlah mereka kutuk puas-puas dan saya tak tahu. tapi Tuhan itu hebat. ada saja hikmahnya. siapa tak marah bila kena kutuk kan? tapi saya jadi hipokrit bila bersama mereka. buat seperti tiada apa yang  berlaku.

ini dikira hipokrit juga la kan? tapi ini hipokrit baik kot.

kelemahan saya ialah saya tak mampu nak luahkan kebencian dan kemarahan itu pada mereka yang berkenaan. tak tau kenapa. memang itu la kebiasaanya. kalau nak marah pun, akan berlaku secara tersirat. haha.

3 comments:

::Budak Degil:: said...

biaselah tu..manusia tak lari dari sifat hipo ni... :)

MaYa MeiYa said...

klu tipu bek,tipu sunat..
klu hipokrit bek,hipokrti suant..ok tak?haha

mr kay said...

budak degil: normal la kan? huhu

maya: hipokrit sunat. tak pernah dengar lagi. haha