April 28, 2012

kematangan

Quoting PointBlankShot,

"Sometimes, via punishment we tend to educate our youth to behave properly. Nak sangat matang awal, seronok sangat nak rasa dewasa? Take this (the) responsibility. Bertanggungjawab dengan kata-kata (dan tindakan) anda. It aint easy becoming an adult, brat."


randomly jumpa kat google. 


aku admit, aku belum entirely matang. baik dari segi pemikiran atau perbuatan. ada banyak lagi unsur keanak-anakan dalam diri. people around me told me that i'm quite matang dalam memikirkan sesuatu permasalahan. well, don't think so.

still, tanggungjawab yang pelbagai sekarang, termasuklah tanggungjawab pada Tuhan, family, as ydp, pelajar and also, for her. yes, walaupun belum kahwin, still ada tanggungjawab. maksud aku, tanggungjawab menjaga batas dan sebagainya la. tak lupa, tanggungjawab pada diri sendiri yang lately aku banyak abaikan.

*

dalam buku bacaan aku yang masih belum aku sempat habiskan, ada satu part menceritakan macam mana kita kecik-kecik dulu (most of us) disuruh pergi ke kedai oleh mak ayah. diberi upah setiap kali tolong pergi ke kedai beli barang. dan bila kadang-kadang tu, kita tak diberi pun upah tu, tapi kita masih turutkan juga arahan tu, 

sebab apa?

sebab kasih, sayang, hormat.

harapnya, amal ibadat pun boleh dibuat macam tu. buat tanpa perlu harapkan ganjaran. ikhlas. Dia Yang Maha Menyayangi pasti akan terus memberi ganjaran. 

just sharing what i read. :)

No comments: