May 8, 2013

adab berbincang

beberapa hari yang lepas, sebelum pilihan raya, ada kawan aku, yang belajar di luar negara, bertegur sapa di facebook. diajak berborak tentang politik negara. ok tada hal. aku pun semakin hari, lekat dan layan juga cerita-cerita politik ni. haha

maka bersembang la kami berdua. pada awalnya, perbincangan masih okay. sampai satu tahap, topiknya adalah mengenai pendidikan percuma. aku taknak sebut yang dia ni setuju atau tak, tapi katakan lah pendirian dia ni A. maka dengan panjang lebarlah dia berhujah menyokong pendirian beliau tanpa mengira aku yang naik boring tunggu dia selesai taip hujah2 beliau.

lama juga la dia cerita.

lepas tu baru dia tanya. aku punya pendirian macam mana?

ok, aku pun bagitau la yang aku tengok ada kebaikan dan kelemahan untuk pelaksanaan pendidikan percuma tu. aku tak cakap aku sokong atau aku bangkang. dan dari sini, sesi perbincangan dah bertukar jadi sesi debat. segala point aku dibangkang. point yang positif terhadap pendirian dia je yang dia terima. dah kalau obses dan yakin sangat nak dengan pendirian sendiri, tak payah bincang la weh.

kalau tak setuju tu takpe, tapi biar dengan caranya yang betul. ni kalau dah nak macam bergaduh, apa hal? fanatik sangat kot dengan parti.

ada satu benda yang aku rasa, orang ramai kena faham bila bercakap dalam kumpulan atau dalam perbincangan.

bila bercakap, orang sekarang tak suka dengar kau je bercakap. orang sekarang lagi suka bila diorang diberi peluang untuk bagi feedback ataupun bertanya.

memang, ada akan kata, dalam kelas, bila lecturer bagi peluang bertanya, kenapa tak tanya?

pada aku, tu salah student. atau, lecturer boleh lebih terbuka dengan menyediakan platform lain untuk bertanya. contoh, ustaz azhar bagi peluang bertanya dengan tulis kat kertas dan bagi pada dia. atau, ada lecturer bagi email, minta student bertanya pada dia dalam email.

banyak je paltform untuk bertanya, atas sendiri la.

satu lagi pasal bercakap. ok walaupun kat atas tulis "satu benda", tapi ada lagi point..haha

bila dalam perbincangan berkumpulan, elakkan la kau sorang je bercakap. jangan nak dominasi sangat, macam semua benda kau tahu. itu basic. kau kena respect orang lain. tambah-tambah la masa mintak kerja. memang la skill bercakap tu yang kau nak tonjolkan, tapi jangan la sampai tenggelam orang lain kat situ.

aku bukan apa. aku pun tak pandai sangat nak bercakap depan orang ni. ilmu aku pun limited. sebab tu bila berbincang, aku lagi suka dengar dulu dan ambil kira semua pendapat. lepas tu summarize, tunjuk guideline biar perbincangan jadi teratur.

yang penting, bagi peluang dulu pada orang lain bagi pendapat. bercakap. kalau dia taknak, itu salah dia.



No comments: