July 10, 2011

klinik haiwan

dengan mata yang hampir terpejam di kala magrib ni, aku tulis jugak entri ni.

hari ni seharian bertugas ni klinik haiwan. banyak input dan perkara yang aku belajar hari ni dan yang paling penting, banyak sangat kucing-kucing comel aku jumpa hari ni. macam-macam baka ada.

hari ahad adalah antara hari paling sibuk untuk klinik haiwan. ramai orang bawak haiwan peliharaan mereka ke klinik haiwan ni. dari pukul 9 sampai dalam pukul 12 tgh hari, ramai je. lepas tu after lunch break, ramai lagi orang datang.

antara yang aku buat hari ni ialah castration kat kucing (pengkasian). kucing, atau haiwan jantan lain pun, kalau dan castrate, behavior dia lebih terkawal. jadi lebih baik sikit la. x la dia x balik rumah kan. haha. betina pun ada jugak castrate, tapi tadi xde kucing betina untuk buat castrate. satu kes tadi, kesian kat seekor kucing ni. tuan dia kata kucing dia ni kucing betina. dia nak castrate, doktor pun buat je la. dah siap potong dah badan dia, tengok2 x jumpa lak uterus. lepas tu check, ada testis, cuma kecik sangat. haha. tak pasal2 jadi mangsa keadaan.

hari ni juga kali pertama aku berdepan dengan anjing. ada satu kes anjing tu, dia demam. dah kebetulan thermometer ada kat tangan aku, diorang terus suruh aku check temperature anjing tu. haha. pakai glove ok. yang bestnya, anjing tu baik sangat, dengar cakap tuan dia. jinak. tapi sian lak sebab suhu dia hampir 40 C. memang teruk la demam dia.

lain2 kes tu biasa je. kes demam, batuk, selsema, cirit-birit dan sebagainya. ada jugak jumpa arnab tadi. disebabkan banyak pengalaman dengan arnab ni, banyak juga la sembang pasal tipss jaga arnab tadi. haha.

okey, nak mandi. nanti update lagi.

No comments: