January 3, 2013

format

bila orang lain meletakkan high expectation pada kita, ada dua perkara kita boleh buat.

1. buat bodoh je. biar la dia nak expect apa pun kat kita. kita pun own expectation pun x ke mana, nak achieve expectation orang lain lak.

2. u make effort to fulfill those expectations, at least ada effort ke arah tu. jadikan semangat to drive out yourself, improve yourself. beban tak beban, cuba dulu.


of course, semua terletak pada kita. dalam diri kita sendiri pun dah ada unsur negatif itu ini. baru suruh ape2, suara2 halus di minda dah inject aura negatif. tak boleh, jangan la, busy la..

for some reason, jawapan no 2 come at first place. then bila dah give effort and still x achieve apa yg orang nak, jawapan no 1 akan keluar sebagai 'cover'. hahaha. well that's me indeed.

susah nak pupuk mindset ni untuk bentuk new way of thinking actually. bukan macam desktop atau laptop atau aplikasi2 moden sekarang yang bila masa tak berfungsi dengan baik, main game pun lagged, hanged selalu, virus berlambak, then kita pun leh stop everything and format. turns things new, again.

pasal mindset dah berlambak2 virus, hanged dengan banyak mende tak berfaedah, corrupted dengan agenda syaitan yang bukan kita tak tau benda tu dosa, tapi akal logik tetap nak buat.

recite Quran, it's the ultimate antivirus for our own mind.

dalam buku Pahrol Mohd Juoi yang aku baca, apa saja tingkah laku kita, dia sering kali libatkan dengan kekuatan solat kita. yes, ada orang solat, tapi still mencuri (kes curi kat unisza x habis2 lagi ni). yang merokok, yang tak jaga pandangan, yang curi tulang time kerja, semua ni dikaitkan dengan solat.

2013, improve solat, sampai terhindar semua yang negatif ni. insyaAllah.

No comments: