October 15, 2009

patung batu

patung batu itu hari-hari aku tenung
di kala ulang alik menceduk ilmu di kota
dia tak pernah ke mana-mana
tetap teguh walau ditiup angin
tetap megah walau tengkujuh menjengah
kagum, aku akui
mungkin juga cemburu
sebab aku tak sehebat itu

dia sabar, aku cepat gusar
dia kota janji, aku lupa janji
dia tenang, aku gelabah
ketara sungguh bukan?
padahal dia sebuah patung batu.

satu hari
aku datang ke situ
jenguk dia di masa lapang
di kala bulan bintang gantari sang mentari
dan suara itu berbisik ke hatiku
dan dia tahu isi hatiku berbicara

"patung batu
aku kagum dengan kamu
hati kamu batu tapi patuh
hati aku lembut tapi rapuh
kamu turutkan si penciptamu tanpa bicara
kau harung panas hujan tanpa keluh kesah
aku kagum, sangat kagum."

patung batu itu berbisik
hei kamu
hati aku cuma bersalut simen bersulam konkrit
engkau disaluti nafsu dihiasi iman
jaga dan adunlah dengan baik
moga adunan nasfu akan terlindung dengan nur

*diam seketika

kadang-kadang mahu saja aku jadi kamu
kau tak tikam belakang
kau tak cakap temberang
janji kau dengan manusia Tuanmu
tak dimungkir lagi

engkau patung batu
terima kasih kongsi sesuatu hari ini


patung batu ini ada..sayang tiada kamera mahu ambil gambar..haha

No comments: